Feil data inntastet (BankID)

Ved innlogging med BankID (kodebrikke/kodekort) kan noen oppleve å få følgende feilmelding:

Denne feilmeldingen er ikke fra PasientSky, men fra BankID.

Ifølge BankID er det to mulige årsaker til denne feilmeldingen:

  1. Du har tastet inn feil fødselsnummer eller engangskode.
    (Får du alltid samme feilmelding er problemet neste punkt.)
  2. Kodebrikken/kodekortet er ikke aktivert for BankID-tjenester, men gjelder kun innlogging til din nettbank. 

Dette kan du selv teste. Prøv f.eks. å logge inn på nav.no eller en annen nettside som bruker BankID sin løsning (VegvesenetAltinn osv.). Får du du samme feilmelding må du aktivere kodebrikken/kodekortet til bruk for BankID.

Aktivering av BankID kan du selv gjøre via nettbanken din (de fleste banker) eller ved å kontakte banken.



Tips: Er du allerede i nettbanken for å aktivere kodebrikken/kodekortet til å kunne brukes som vanlig BankID, bør du også sjekke muligheten for å aktivere BankID på mobil. Da trenger du ikke å bruke kodebrikke/kodekort når du logger inn. Du bruker kun din mobiltelefon.