Fødselsdato og telefonnummer stemmer ikke (BankID på mobil)

Noen opplever å få følgende feilmelding når de prøver å logge inn med BankID på mobil.

Denne feilmeldingen er ikke fra PasientSky men fra BankID.
Ifølge BankID skyldes denne feilmeldingen vanligvis en av to årsaker:

1. Du har tastet inn feil fødselsdato eller mobilnummer (hvis du leser denne artikkelen, så har du sikkert tastet korrekt fødselsdato og mobilnummer, og derfor er problemet sikkert det neste punkt).

2. Du har  ikke BankID på mobil.

I de fleste tilfeller er det skjedd en misforståelse, hvor brukeren tror den har BankID på mobil, men i virkeligheten har en annen løsning.

Typiske misforståelser:

  • Tilgang til bankkontoene dine via en app, er ikke BankID på mobil
  • Appen BankID er ikke BankID på mobil.
  • Dansk Bank sin løsning Mobile-ID er vanlig BankID og ikke BankID på mobil.
  • Sparebank1 sin løsning Engangskode er vanlig BankID og ikke BankID på mobil.
  • DNB har tre løsninger for BankID; kodebrikke, en app og BankID på mobil. De to første er vanlig BankID. 

Den beste måten å finne ut av om du har BankID på mobil er ved å kontakte banken din. De supporterer BankID, og de løser 99% av tiden problemet.


Tips 1: Du kan også aktivere BankID på mobil selv i nettbanken. 
Tips 2: Hvis du ikke kommer igjennom til banken, så prøv å logg på med BankID på mobil på feks nav.no. Klare du ikke å komme igjennom der, er det stor sannsynlighet for du ikke har BankID på mobil.